Gezond eten en feestjes

Met verjaardagen en feestdagen zit u vaak met familie of vrienden rond de eettafel. Dit kan lastig zijn wanneer u op uw lijn wilt letten. In dit artikel leest u hoe u gezond kunt eten tijdens feestjes en diners.

Gezond eten met feestjes

Maak zelf iets gezonds klaar

Wanneer u zelf het feestje organiseert, kunt u gezonde snacks kiezen zoals brood met hummus. Ook kunt u kiezen voor onbewerkte producten. Denk aan een plakje zalm in plaats van zalmsalade, of komkommer met yoghurt dip in plaats van chips met dip. In onbewerkte producten zitten namelijk minder calorieën dan salades en chips.

Gaat u koken? Tijdens de hoofdmaaltijd zijn verse salades, groenten en magere soorten vlees en vis de beste keuze. Probeer verder minder vet eten te kiezen. Kies gepofte of gekookte aardappelen in plaats van gebakken of gefrituurde aardappelen. Eet dingen met filodeeg in plaats van bladerdeeg. Of maak een heldere soep als voorgerecht.

Let goed op porties. Kies voor het avondeten een recept uit wat geschikt is voor de hoeveelheid gasten die u heeft. Maak een boodschappenlijstje en koop alleen de ingrediënten die u nodig heeft. Mensen eten gauw meer wanneer er grote porties op tafel staan. Wanneer u gaat koken gebruik dan een weegschaal of een maatbeker. Zo kunt u de porties netjes afwegen, zo heeft iedereen genoeg te eten.

Maak gezonde keuzes tijdens het eten

Gezond en lekker dineren gaat prima samen tijdens feestjes. Sla voorafjes en brood over. Let op hoeveel saus u neemt. In saus zitten veel calorieën. Vraag of de sauzen los geserveerd worden en gebruik maar een klein beetje.

Denk altijd even na voor u iets eet. Heeft u nog wel trek of eet u alleen omdat het er lekker uit ziet? Als u zelf niet kookt kan het lastig zijn om nee te zeggen tegen het eten van iemand anders. U hoeft niet altijd “nee” te zeggen. Drink gerust wat alcohol, maar wissel dit ook af met een glas water. Pak ook een bitterbal als u dat wilt, maar probeer ook een keertje “nee bedankt”  te zeggen.

Snack gezond, of met mate

Wanneer u thuis een bakje snoep of lekkers neer zet ziet het er leuk uit. Maar u zult er wel sneller een paar meenemen om te eten. Een paar per dag is niet erg, maar als u dit de hele maand iedere dag doet kan u aankomen. Let dus op wanneer u extra snoep en snacks koopt voor feestjes.

Tip voor gezond eten:

Ga niet met een lege maag naar een borrel of een etentje. Met een lege maag gaat u namelijk sneller meer eten. Eet iets gezonds van tevoren. Dan heeft u meer controle over wat u eet.

Blijf niet zitten op de bank, maar ga lekker naar buiten!

Bij verjaardagen zit u veel op de bank met familie of vrienden. Hier verbrandt u geen energie mee. U kunt het beste lekker naar buiten om te wandelen. Dit is leuk voor de familie, en daarmee verbrandt u ook de calorieën van het eten.